Євген Плужник. Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..».

 Тема уроку (7-8): Євген Плужник. Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..». 



 
Опрацюйте статтю в підручнику на с. 29-31,  створіть портфоліо письменника.
Портфоліо
Дата народження:
Дитячі роки:
Освіта:
Риси характеру:
Родина:
Шлях у літературу, літературні угруповання:
Псевдонім:
Збірки:
Арешт і вирок:
Дата і місце смерті:


Плужник як поет
  • помічає тонкі і страшні деталі;
  • вміє писати коротко, сильно і страшно;
  • знає в усьому рівновагу;
  • "Чехов української поезії";
  • екзистенціаліст (йому болить існування людини у світі, бачить безвихідь людського існування)
Чому радянська влада не сприймала творчість Є. Плужника?
  1. Негативне ставлення до дійсності.
  2. Бачення всього в чорних тонах.
  3.  Ярлик песиміста.
Аналіз поезії "Вчись у природи творчого покою"


Паспорт твору
Збірка: "Рання осінь", 1927 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: гармонія людини й природи.
Ліричний герой: духовно зрілий.
Образи: природа, осінь (стан духовної зрілості, наймудріша пора року), озеро, журавлі, ліричний герой.
Художні засоби:
  • епітети
  • інверсія
  • імперативи
  • риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: елегійний, змушує задуматися над пошуками гармонії в житті.

Теорія літератури


Поезія "Ніч...а човен - як срібний птах!.."
Паспорт твору

Збірка: "Рівновага", 1933 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: захоплення красою Всесвіту.
Ліричний герой: захоплений красою Всесвіту, почувається, як вільний птах серед безмежжя.Світ мінливий, невідомо, що чекає на нас завтра, тому треба пливти по життю спокійно, смакуючи його кожну мить. У цьому проявляється вітаїстичне (життєствердне) світобачення митця. 
Образи: човен символізує душу ліричного героя, пошуки долі й щастя у світі.
Художні засоби:
  • незакінчені та окличні речення
  • епітети
  • метафора
  • порівняння
  • риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: піднесений, життєрадісний, відчувається шал почуттів ліричного героя. Емоційний темпоритм створюють не лише рима, а і своєрідні розділові знаки. Три крапки вжито п’ять разів (у вірші всього вісім рядків!), ними поет передає глибоке внутрішнє хвилювання ліричного героя. А знаки оклику створюють атмосферу піднесеності й тихої урочистості. 

  • Яке враження на вас справила поезія Є. Плужника?
  • Чи можна вважати, що його твори подібні до віршів П. Тичини?
Лірика Є. Плужника
Сенкан
  • Складіть сенкан про Є. Плужника за зразком.
Домашнє завдання: опрацювати статтю за підручником на с. 29-34, вивчити напам'ять вірш (на вибір).




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Г.Тютюнник "Климко".Ідея самопожертви у творі.Морально-етичні уроки доброти,чуйності,турботи про рідних

Українська література 10 клас

Контрольний докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням