Українська література 10 клас

 Леся Українка.Драма-феєрія "Лісова пісня"Мати Лукаша й Килина-антиподи головній героїні Мавці.Симбіоз високої духовності і буденного прагматизму в образі Лукаша

Мати Лукаша й Килина - антиподи головній героїні Мавці.


                          Актуалізація опорних знань
                        Дайте відповіді на питання в зошиті.
1.      1.Який жанр твору «Лісова пісня»?
2.     2. Де розгортаються події твору?
3.     3. Як познайомилися Лукаш і Мавка?
4.    4.  Чому парубок покидає лісову красуню?
5.     5. Чому Мавка перетворюється на вербу?
6.     6. Хто рятує Мавку від рук Килини?
7.     7. Чим закінчується твір?

Образи Мавки і дядька Лева виступають уособленням духовної й душевної краси, прагненням до гармонії.
Мавка — ідеал гармонійної людини, пристрасної і щирої, здатної по-справжньому виявляти свої почуття і жити в злагоді з природою. Вона має в „серці те, що не вмирає”, усвідомлюючи, що її життя призначене для вічності.
Та є у творі й інші персонажі, які виступають антиподами до образу Мавки. Це матір Лукаша й Килина.

Робота над характеристикою образів Килини та матері Лукаша

Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с. 227. Складіть порівняльну таблицю: спільне та відмінне між цими героїнями:
1виписати цитати до образу матері Лукаша. Зазначити, яку роль відіграє  її образ у творі;

2. виписати цитати до образу Килини.Зазначити ,яку роль відіграє вона у творі

!!! Подумайте: Чому матір Лукаша, Килина не мали щастя і не могли його дати іншим?


                                                Зверніть увагу!

Мати Лукаша: сестра дядька Лева, вдова, бажає щастя синові; стара, спрацьована, корислива; прагне кращого життя синові; думка про власність як про єдине щастя; вороже ставлення до Мавки; прихильна до сильної, міцної Килини; природа — засіб споживання, задоволення своїх потреб; перебуває в дисгармонії з природою, нищить красу навколо себе; не розуміє прагнень сина.

Килина: сільська молодиця, вдова; енергійна, завзята; хоче влаштувати своє життя і життя своїх дітей; лицемірна, улеслива зі свекрухою, згодом зла і підступна; заклинає Мавку із заздрості та ревнощів; прагматична, корислива.


Словникова робота
Антипод — перен. Про людину, що своїми поглядами, рисами характеру або ж соціальним становищем цілком протилежна іншій людині.
Симбіоз (від гр. співжиття) — поширене в живій природі явище закономірного, не випадкового, співжиття живих істот, що належать до різних систематичних груп.
Прагматизм — здатність задовольнити свої потреби та інтереси. Прагматик — людина, яка все робить з точки зору доцільності, вигоди.

Робота над характеристикою образу Лукаша
 Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с. 226.

Випишіть ключові слова щодо образу Лукаша:
Найдраматичнішим образом твору є образ Лукаша. Його драматизм, у першу чергу,— у непорозумінні самого себе, у його роздвоєності. Він зрадив не лише Мавку, а й самого себе, зруйнував власне щастя. Саме тому в образі Лукаша найбільше конкретно розкрито симбіоз високої духовності і буденного прагматизму.
Лукаш має неабиякі здібності митця, хист талановитого музики, „співочу душу”. Але, за словами Мавки, він „не може своїм життям до себе дорівнятись”. В умовах тогочасної дійсності, де процвітає гонитва за наживою, байдужість до ближнього, грошові стосунки, сільський хлопець не спроможний вирватися з кола дрібновласницьких інтересів. Його засмоктують буденні, дріб'язкові справи.
!!! Подумайте:
-  Що змінилося в Лукашеві наприкінці твору?
-  Чому він не боїться загинути?
-  Як ви вважаєте, чи кохає Лукаш Мавку?
 
«Вільне письмо»: Хто зруйнував щастя Лукаша та Мавки? (напишіть 3-5 речень у зошиті).





Фільм за мотивами драми

"Лісова пісня"



                                                                            Відеоурок 

Симбіоз високої духовності і буденного прагматизму в образі Лукаша розглянути за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1NFByGziXp_XP-3cf8Y1xu7TdrdOGnWat/view?usp=sharing


Домашнє завдання:


скласти анкету літературного героя ( дівчатам - Лукаша, хлопцям - Мавки) ;* написати літературний диктант;повторити визначення неороманизму




Зразок анкети літературного героя за посиланням:



Літературний диктант

за змістом драми-феєрії Лесі Українки « Лісова пісня »

1. Твір написано у стилі…
2. Фольклор якого регіону України використала письменниця у творі?
3. Суперницею Мавки у творі виступає…
4. Бездуховність і обивательську обмеженість утілено в образах…
5. Слова « Я маю в серці те, що не вмирає!» належать…
6. Кого описується в рядках: « …молодий, дуже білявий, синьоокий, з
буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами,
від каламутно – жовтої до ясно – блакитної і поблискує гострими
золотистими іскрами» ?
7. Жанр феєрія означає…
8. В які пори року відбуваються події у творі?
9. Розташувати події у правильній послідовності: Лукаш одружується –
Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Мавка перетворюється
на вербу – Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку
10. Кому належать слова: « Ой лишенько! Іще не починала! Ой мій
упадоньку! Що ж ти робила? Нездаренько! Нехтолице! Ледащо!»
11. Хто до кого казав: « Що лісове, то не погане, сестро,- Усякі скарби з
лісу йдуть…
12. Хто до кого говорив: « І та вже відьма? Ба, та вже судилось
відьомською свекрухою вам бути»
13. Кому належать слова: « Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій
рід рід! Зрубай її, як хочеш, хіба я бороню? Ось на й сокиру.»
14. Хто до кого звертався: « Заграй, заграй, дай голос мому серцю! Воно ж
одно лишилося від мене.»
15. Хто з героїв ріже свого пальця, щоб урятувати красу Русалки
Польової?
16. Лукаша перетворює на вовкулаку…
17. Забирає Мавку під землю…
18. Рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на яку вона перетворилася…
19. Захищає дуб від охочих його зрубати…
20. Старість та поміркованість у творі символізує…
21. Який музичний інструмент є символом поетичної душі Лукаша?
22. Чий портрет: « Він древній, сивий дід, довге волосся і довга біла
борода всуміш з баговинням звисають аж до пояса. Шати на ньому –
барви мулу, на голові корона із скойок. Голос глухий, але дужий.»
23. « Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!» - хто , кому
про кого говорить?

24. Чий портрет: « Гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно
розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими
очима.»


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Г.Тютюнник "Климко".Ідея самопожертви у творі.Морально-етичні уроки доброти,чуйності,турботи про рідних

Контрольний докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням