Контрольний докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням

 Текст переказу
Як  знайти своє покликання?
Невдовзі кожен з нас обере  фах, який має визначити  долю.  Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину нашого життя  цілком може стати вирішальним.
Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не вміє, але  може ще колись навчитися,  то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа до  своєї праці.  Халтурник – це безвідповідальний і ледачий ремісник, який  так і не став і вже не стане майстром.
Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці.  А ще кажуть, що справжнього майстра характеризують  три ознаки. Перша – це високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують  щонайвищий рівень  роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою справжнього майстра є його прагнення прислужитися людям, бути їм  по-справжньому  корисним.
Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився щось робити вправно, то й роби! Аби платили  побільше. Та виявляється, все не так просто. Якщо праця майстра не є корисною людям, то й майстерність виявиться позбавленою смислу, навіть може суперечити  інтересам людей, стати аморальною.
Кому спаде на думку визнати майстром  кишенькового злодія? Або славетного шахрая, “великого комбінатора” Остапа Бендера?  Або здібного вченого – героя роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб його відкриття  стало для людей корисним.
Знайти своє покликання – значить  виявити себе у праці,  яка найкраще  відповідала б складові душі, нахилам, здібностям. Пам’ятаєте ідею “сродної праці” Григорія Сковороди?
Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія особистості  з обраною професією. Тобто відповідність того, чого людина прагне, з тим, на що ця людина спроможна.
Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів! Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши  своє покликання. А для цього необхідно навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки на перший погляд просто, а насправді – немає нічого  складнішого. Отже, пізнай себе   і знайдеш своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)
 
   З’ясування значення вжитих у тексті переказу  слів, які перебувають у пасивному словнику учнів
v Аморальний  (неморальний, розпусний).
v  Гармонія (співмірність, злагодженість).
2.    Дібрати синоніми до слів:  
v  фах (професія, спеціальність, рід занять, кваліфікація, поле діяльности);
v  прикро (сумно, жалісно);
v  шахрай (хитрюга, крутій, дурисвіт, ошуканець).
3.    Визначення теми і головної думки тексту
4.    Визначення стилю тексту. З’ясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення
5.    Колективне складання плану докладного  переказу тексту
Орієнтовний план вибіркового переказу:
І. Вибір професії – важливий крок у житті.
1. Невмійки й халтурники навколо нас.
2. Як хочеться стати майстром!
ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє покликання.
1. Три ознаки справжнього майстра.
2. Без усвідомлення корисності своєї праці  майстерність може стати аморальною. 3. Покликання справа, що відповідає суті людини, її якостям і нахилам.
 ІІІ. Пізнай себе   і знайдеш покликання.
 
6.    Повторне читання вчителем тексту (якщо у цьому є потреба)
   Творче завдання до переказу
v  Складіть програму “Важливість пізнати себе та вибір професії за покликанням”


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Г.Тютюнник "Климко".Ідея самопожертви у творі.Морально-етичні уроки доброти,чуйності,турботи про рідних

Українська література 10 клас