Контрольний докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням
Текст переказу
Як
знайти своє покликання?
Невдовзі кожен з нас обере фах, який має визначити долю.
Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір
для плину нашого життя цілком може стати
вирішальним.
Ви помічали, як багато
навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не
вміє, але може ще колись навчитися, то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа
до своєї праці. Халтурник – це безвідповідальний і ледачий
ремісник, який так і не став і вже не
стане майстром.
Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці. А ще кажуть, що справжнього майстра
характеризують три ознаки. Перша – це
високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують щонайвищий рівень роботи. Друга ознака – це творче ставлення до
праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром
робить неповторним, а самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою
справжнього майстра є його прагнення прислужитися людям, бути їм по-справжньому корисним.
Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився
щось робити вправно, то й роби! Аби платили
побільше. Та виявляється, все не так просто. Якщо праця майстра не є
корисною людям, то й майстерність виявиться позбавленою смислу, навіть може
суперечити інтересам людей, стати
аморальною.
Кому спаде на думку визнати майстром
кишенькового злодія? Або славетного шахрая, “великого комбінатора”
Остапа Бендера? Або здібного вченого –
героя роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб
його відкриття стало для людей корисним.
Знайти
своє покликання – значить виявити себе у
праці, яка найкраще відповідала б складові душі, нахилам,
здібностям. Пам’ятаєте ідею “сродної праці” Григорія Сковороди?
Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія
особистості з обраною професією. Тобто
відповідність того, чого людина прагне, з тим, на що ця людина спроможна.
Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів!
Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши своє покликання. А для цього необхідно
навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки на перший погляд просто, а
насправді – немає нічого складнішого.
Отже, пізнай себе – і знайдеш
своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)
З’ясування значення вжитих у
тексті переказу слів, які перебувають у
пасивному словнику учнів
v
Аморальний (неморальний, розпусний).
v Гармонія (співмірність, злагодженість).
2.
Дібрати синоніми до
слів:
v фах
(професія, спеціальність, рід занять, кваліфікація, поле діяльности);
v прикро
(сумно, жалісно);
v шахрай
(хитрюга, крутій, дурисвіт, ошуканець).
3.
Визначення теми і головної
думки тексту
4.
Визначення стилю тексту.
З’ясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення
5.
Колективне складання плану докладного переказу тексту
Орієнтовний
план вибіркового переказу:
І. Вибір професії – важливий крок у житті.
1. Невмійки й халтурники навколо нас.
2. Як хочеться стати майстром!
ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє
покликання.
1. Три ознаки справжнього майстра.
2. Без усвідомлення корисності своєї
праці майстерність може стати
аморальною. 3. Покликання –
справа, що відповідає суті людини, її якостям і нахилам.
ІІІ.
Пізнай себе – і знайдеш покликання.
6. Повторне
читання вчителем тексту (якщо у цьому є потреба)
Творче
завдання до переказу
v Складіть програму “Важливість пізнати
себе та вибір професії за покликанням”
Коментарі
Дописати коментар