Євген Плужник. Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..».
Тема уроку (7-8): Євген Плужник. Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..».
Опрацюйте статтю в підручнику на с. 29-31, створіть портфоліо письменника.
Портфоліо
Дата народження:
Дитячі роки:
Освіта:
Риси характеру:
Родина:
Шлях у літературу, літературні угруповання:
Псевдонім:
Збірки:
Арешт і вирок:
Дата і місце смерті:
Плужник як поет
- помічає тонкі і страшні деталі;
- вміє писати коротко, сильно і страшно;
- знає в усьому рівновагу;
- "Чехов української поезії";
- екзистенціаліст (йому болить існування людини у світі, бачить безвихідь людського існування)
- Негативне ставлення до дійсності.
- Бачення всього в чорних тонах.
- Ярлик песиміста.
Аналіз поезії "Вчись у природи творчого покою"
Паспорт твору
Збірка: "Рання осінь", 1927 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: гармонія людини й природи.
Ліричний герой: духовно зрілий.
Образи: природа, осінь (стан духовної зрілості, наймудріша пора року), озеро, журавлі, ліричний герой.
Художні засоби:
- епітети
- інверсія
- імперативи
- риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: елегійний, змушує задуматися над пошуками гармонії в житті.
Теорія літератури
Поезія "Ніч...а човен - як срібний птах!.."
Паспорт твору
Збірка: "Рівновага", 1933 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: захоплення красою Всесвіту.
Ліричний герой: захоплений красою Всесвіту, почувається, як вільний птах серед безмежжя.Світ мінливий, невідомо, що чекає на нас завтра, тому треба пливти по життю спокійно, смакуючи його кожну мить. У цьому проявляється вітаїстичне (життєствердне) світобачення митця.
Образи: човен символізує душу ліричного героя, пошуки долі й щастя у світі.
Художні засоби:
- незакінчені та окличні речення
- епітети
- метафора
- порівняння
- риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: піднесений, життєрадісний, відчувається шал почуттів ліричного героя. Емоційний темпоритм створюють не лише рима, а і своєрідні розділові знаки. Три крапки вжито п’ять разів (у вірші всього вісім рядків!), ними поет передає глибоке внутрішнє хвилювання ліричного героя. А знаки оклику створюють атмосферу піднесеності й тихої урочистості.
- Яке враження на вас справила поезія Є. Плужника?
- Чи можна вважати, що його твори подібні до віршів П. Тичини?
Лірика Є. Плужника
Сенкан
- Складіть сенкан про Є. Плужника за зразком.
Коментарі
Дописати коментар