Тема. Засоби мовного вираження промови. Троп як засіб мовного вираження. Риторичні фігури
СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Прочитайте тексти й виконайте завдання.
А. Поміркуйте, який вступ до промови науковця матиме більшу силу впливу на аудиторію.
Б. Знайдіть у тексті ІІ слова й сполуки слів, що мають емоційне забарвлення.
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
Щоб надати мовленню експресії, використовують мовні виражальні засоби — тропи й риторичні фігури. Промова без тропів і риторичних фігур пісна, нею важко зацікавити аудиторію. Засоби мовного вираження якнайкраще впливають на емоційну сферу людини, вони міцно утримують увагу аудиторії.
Тропи увиразнюють мовлення, додають йому емоційності, образності, роблять виклад більш влучним. Вони можуть як пом’якшити висловлення думок, так і загострити його. Використати троп — означає вжити слово в переносному значенні на основі: • подібності (метафора, порівняння); • тотожності (перифраза, евфемізм); • суміжності (метонімія, синекдоха); • протилежності (оксиморон) та ін.
Риторичні фігури побудовані на словесних зворотах умовно-діалогічного характеру (риторичне запитання, риторичне звернення) або на застосуванні синтаксичних конструкцій з відмінним від узвичаєного порядком слів (антитеза, градація, повторення).
Яким з наведених нижче текстів легше встановити контакт зі слухачами?
Текст ІІ потужніше, ніж перший, активізує увагу слухачів, бо в ньому використано: • риторичні запитання (Ви хочете мати успіх у престижній фірмі? Готові слухати?); • пряме звернення на ви, яке «приміряє» на себе кожен учасник заходу (на противагу безособовим конструкціям потрібно влаштуватися, варто пам’ятати, треба підготуватися); • тропи (провалити співбесіду, виграти у двобої, людина в дорогому костюмі).
Завдання 3. Прочитайте речення та визначте в них тропи й риторичні фігури. Запишіть. 1. Нараз за стосами ящиків щось зашаруділо, зашурхотіло, задзвеніло, задеренчало скло, і з вузького проходу з’явився молодик з дженджуристою борідкою та довгим волоссям (М. Стельмах). 2. Верни до мене, пам’яте моя! (В. Стус). 3. Щоранку йде в холонучі сузір’я одвічний дим одвічних димарів (Л. Костенко). 4. Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді? Як нам помістити у корито наші сподівання молоді? (В. Симоненко). 5. І вже проміння біле відлетіло на тиху втому тихого обличчя (Г. Чубач). 6. Андрій тепер уже завив з болю, заревів і застогнав (Л. Дереш). 7. Є вірші-квіти... є іграшкові вірші. Є рани, є повелителі і раби. І вірші є каторжани (Л. Костенко). 8. Багатство дме, а бідність удвоє гне (Нар. тв.). 9. Така таємниця агави: вона цвіте, щоб умерти, і вмирає, щоб цвісти (М. Коцюбинський). 10. Коли гримить зброя, закони мовчать (Цицерон). 11. Земля пахне торішніми травами й молодою м’ятою, вічністю та миттю (Гр. Тютюнник). 12. Земле Шевченкова, земле Франкова, ниво, засіяна щастям-добром, вічна твоя соловейкова мова, вічна розмова Дністра із Дніпром (Д. Павличко).
4. Перегляньте фрагмент промови Ольги Сумської (3 хв 46 с) і виконайте завдання.
Завдання 5. Потренуйтеся читати чистомовки, чітко їх артикулюючи.
Завдання 6. Виконайте тести.
Завдання 7.Напишіть промову (одна сторінка) на тему «Здоровий спосіб життя: мрія чи реальність?». Використайте в ній тропи.
Питання для самоконтролю
1. Які мовні виражальні засоби використовують, щоб надати мовленню експресії? 2. Що таке троп? Назвіть тропи. 3. Назвіть троп на уживання слова в переносному значенні на основі подібності двох предметів чи явищ за формою, кольором, функцією та ін. 4. Назвіть троп на заміну назви цілого назвою його частини, однини — множиною, родового поняття — видовим або навпаки 5. Де вживають здебільшого тропи? 6. Що таке риторичні фігури? 7. Що називається риторичним запитанням? 8. Що таке риторичне звернення? 9. Тавтологія - це...
Текст переказу Як знайти своє покликання? Невдовзі кожен з нас обере фах, який має визначити долю. Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину нашого життя цілком може стати вирішальним. Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не вміє, але може ще колись навчитися, то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа до своєї праці. Халтурник – це безвідповідальний і ледачий ремісник, який так і не став і вже не стане майстром. Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці. А ще кажуть, що справжнього майстра характеризують три ознаки. Перша – це високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують щонайвищий рівень роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а самого ...
Леся Українка.Драма-феєрія "Лісова пісня"Мати Лукаша й Килина-антиподи головній героїні Мавці.Симбіоз високої духовності і буденного прагматизму в образі Лукаша Мати Лукаша й Килина - антиподи головній героїні Мавці. Актуалізація опорних знань Дайте відповіді на питання в зошиті. 1. 1. Який жанр твору «Лісова пісня»? 2. 2. Де розгортаються події твору? 3. 3. Як познайомилися Лукаш і Мавка? 4. 4. Чому парубок покидає лісову красуню? 5. 5. Чому Мавка перетворюється на вербу? 6. 6. Хто рятує Мавку від рук Килини? 7. 7. Чим закінчується твір? Образи Мавки і дядька Лева виступають уособленням духовної й душевної краси, прагненням до гармо...
Аудіокнига "Климко" Про уроки доброти і чуйності у повісті... Повість Григора Тютюнника «Климко» переносить читача у тяжкі часи фашистської окупації України, відкриваючи дещо призабуту сторінку нашої історії. Головний герой твору Климко - це хлопчик, що йде за багато кілометрів про сіль, щоб потім продати її та врятувати від голоду улюблену вчительку з донькою-немовлям і себе з другом. Климко відважно йде дорогами війни, сповненими небезпек, перемагаючи в собі страх, перемагаючи інколи фізичне безсилля та хворобу. За віком він був нашим однолітком, тому так боляче відчуваєш серцем усі його страждання, вражаєшся його витримці і недитячій мудрості. А ще, здається, неначе приміряєш на себе ту важку подорож Климка і вчишся у нього рішучості та милосердю . Це милосердя беззахисних дітей війни стало головною темою повісті. Автор розпо...
Коментарі
Дописати коментар